Groot feest bij Citroën, dat dit jaar het eeuwfeest viert.
En dat wordt onder meer groots aangekondigd met een nieuwe versie van de televisiereclame, waarin de liftende hoofdrolspeler nog meer klassieke modellen tegenkomt.
Nadat de eerste versie van de inmiddels bekroonde Citroën-commercial afgelopen maart debuteerde, is er nu een geheel nieuwe versie te zien; wederom geproduceerd door het reclamebureau met de toepasselijke naam Traction. Veel elementen zijn gebleven, maar er is ook het een en ander toegevoegd. Gebleven is in elk geval het begin met de karakteristieke roffel van de 2CV, gevolgd door het mooie ‘Take The Long Way Home’ van Roger Hodgson.
DS Pallas
Wat is er nieuw? Wel, onze lifter komt na ritjes achterin de blauwe 2CV en op de voorbank van een HY bestelauto aan in Parijs, waar hij oog in oog komt te staan met een oudere heer, die achterin een zwarte DS Pallas zit. Het gaat hier om Jacques Séguéla, die in de jaren tachtig verantwoordelijk was voor spraakmakende reclamecampagnes van Citroën, zoals met de AX op de Chinese Muur, de Visa GTi op een vliegdekschip en de CX met Grace Jones. Mooi is dat in de straat waar de scene zich afspeelt onder meer een Citroën Ami en een Simca 1100 geparkeerd staan.
Xsara Picasso
Na een rit in een gele Méhari door een woestijnlandschap en schuilen voor de regen in een bruine CX, komt onze lifter in de jaren negentig terecht als hij achterin een Xsara Picasso stapt, ook alweer zo’n succesvolle auto voor het merk. Grappig is dat een andere passagier een jongetje is dat een verjongde uitgave van hemzelf lijkt te zijn.
Sébastien Loeb
Na een korte stilte gaat het fenomeen Xsara in een hogere versnelling, als de lifter zich opeens de navigator van rallyheld Sébastien Loeb mag noemen. De negenvoudige kampioen, die voor Citroën bovendien acht wereldtitels binnensleepte, sleurt een Xsara WRC op de zijn bekende, zeer spectaculaire wijze over smalle bergroutes.
C5 Aircross en C4 Cactus
Aansluitend is het tijd voor de nieuwste modellen van Citroën, de C5 Aircross en de C4 Cactus, met ook nog een korte blik op de toekomst in de vorm van het studiemodel CXperience. Kortom, stof genoeg voor heel wat kippenvel. Het wordt een mooi Citroën-jaar!
FOTO rechten:
De gebruikte foto's worden reeds gebruikt op het internet (en facebook) en zijn naar onze mening rechtenvrij. Wanneer de rechtmatige eigenaar – bewijsbaar- aangeeft dat de betreffende foto’s niet zomaar gebruikt kunnen worden, verwachten wij een prompte reactie, zodat we dit adequaat kunnen oplossen.